Las mujeres de la Luna

by miolpe on 20, març, 2017

Sabies que els accidents selenogràfics (els cràters de la Lluna) són batejats amb els noms de personalitats il·lustres?

Sabies que d’eixes 1586 personalitats, només 28 són dones?

Els astrònoms, Daniel Roberto Altschuler (Universidad de Puerto Rico) i Fernando J. Ballesteros (Universitat de València) realitzen una interessant obra de divulgació científica sobre la nomenclatura lunar, que els servix d’excusa per a contar-nos 28 peripècies vitals  excepcionals.

Són les vides de 28 dones, marcades per la lluita per a estudiar, treballar o senzillament intentar decidir que fer amb la seua vida. No eren temps fàcils per a fer-ho, socialment no es veia amb normalitat que una dona poguera realizar tasques diferents a les domèstiques.

De les afortunades que tenen el seu nom en el satèl·lit terrestre, l’única viva en el moment de la publicació del llibre és Valentina Vladímirovna Tereshkova. Va ser la primera dona astronauta (cosmonauta en la terminología espacial de l’antiga URSS) i que és honoris causa per la Universitat Politècnica de València.

Entre les trajectòries científiques i professionals descrites, hi ha moltes dedicades a l’astronomia. En alguns casos, la funció d’aquestes dones era les de ser “computadores”. Abans de l’era dels ordinadors, havia persones que es dedicaven a fer càlculs complicats. Malauradament, en alguns casos, les institucions contractaven a dones perquè economitzaven pels seus salaris més baixos. Encara, que en molts casos eixes computadores feien importants descobriments astronòmics, malgrat que els encarregaren les feines més rutinàries. A hores d’ara, el tema s’ha posat d’actualitat per la pel·lícula “Figuras ocultas” que conta la historia de tres científiques afroamericanes de la NASA.

El llibre té un bonic annex amb imatges dels cràters i de les dones que els donen nom. Podeu veure les imatges en la página web que l’editorial dedica al llibre

Recomanació d’Àngels Belloch

Troba’l a la Biblioteca