Històries del paradís

paradis Històries del paradís
Xavi Sarrià

Bromera, 2008

Històries del Paradís és la primera incursió en la novel·la de Xavi Sarrià, lletrista i cantant del grup Obrint Pas, reconec que a priori la novel·la provoca certes reticències ja que et fa pensar si no serà una campanya de màrqueting. Un cantant que se’n passa a novel·lista? Doncs bé, qualsevol dubte desapareix després de llegir les primeres pàgines, ja que els origens musicals de l’autor resulten ser la seua gran virtud.

El llibre el componen 22 contes curts, alguns de només un o dos fulls, que et conten una història en el mateix temps que necessitaries per escoltar una cançò, cadascuna amb el seu propi ritme i sonoritat gràcies al llenguatge que utilitza. Al conte Calfred, per exemple, no hi han punts ni comes, el que li dóna un ritme trepidant.

El llibre tampoc es limita a ser un recull d’històries sense més ni més, encara que cadascuna és totalment independent de sobte ens trobem amb algun personatge d’altra història, de manera que moltes d’aquestes Històries del Paradís estan tan subtilment conectades com poden estar-ho les nostres vides amb les d’aquells que ens envolten o fins i tot amb les d’aquells a qui mai coneixerem.

No sabem si Xavi Sarrià continuarà compaginant música i literatura, però Històries del Paradís és un debut literari fascinant i prometedor. Si no li coneixieu la faceta de músic podeu començar escoltant el disc Benvinguts al Paradís, que com l’autor ha reconegut es va gestar quasi al mateix temps que la novel•la, i és que Obrint Pas és un dels grups capdavanters de la música en valencià, que han actuat arreu del món cantant en la nostra llengua. Això sí, no espereu vore cap actuació a Canal 9, no han eixit mai,…

Llibre recomanat per Enric

Troba’l a la biblioteca