Una dona marcada

by miolpe on 18, gener, 2010

De ben segur que tots nosaltres tenim llibres que romandran sempre a la nostra memòria, que sempre tindran un lloc a la nostra prestatgeria, llibres que recomanem i fins i tot,  prestem.

Llibres estimats. I llibres llunyans, aquells amb els que hem crescut, o millor dit que ens han ajudat a créixer. Ens han donat ales, ens han fet jugar, ens han fet imaginar. Llibres que voldrem compartir amb els nostres fills. Literatura d’infantesa.

Vaig aprendre a llegir amb “La fada pastissera” de Carles Cano i Paco Giménez  i em picà el cuquet  amb

“La ciutat submergida” la ciutat submergidade Josep Franco amb il·lustracions d’Enric Solbes, mort el darrer mes de desembre.

De seguida la col·lecció de Dimiter Inkiow “Mi hermana Clara y yo”, “El pequeño Nicolás” de Goscinny i Sempé,

“Momo”, de Michael Ende, momo_port

“Memorias de una vaca”, amb qui vaig descobrir un meravellós Bernardo Atxaga que m’acompanyaria més tard amb “L’home sol” i “Obabakoak”.

Lectures obligades a l’escola que gairebé he oblidat, i d’altres que se m’han enganxat ben endins, “Nada” de Carmen Laforet, “Laura en la ciutat dels Sants” de Miquel Llor, la poesia d’Estellés i Carner,  Rodoreda amb “Aloma” i “La plaça del diamant”.

Lectures escollides que em van fer somiar cada estiu: Maria Gripe i

“Els escarabats volen al capvespre” Els escarabats volen al capvespre

o la tetralogia plena de màgia i misteri anomenada “Las Sombras”, l’últim volum del qual, per cert, està encara pendent de traducció a Espanya.

El somriure als llavis amb les “Rondalles” d’Enric Valor

Lectures escollides que em van fer estremir, acostant-me a una dimensió de l’ésser humà totalment desconeguda per a mi, gràcies, principalment, a Isabel-Clara Simó amb “La Salvatge”: superb; Amb “Dones”, “El gust amarg de la cervessa” o “Júlia”. L’erotisme de Carme Riera i la profunditat de “El món de Sofia”

Amb aquesta retrospectiva m’agradaria compartir en diferents “capítols”, una mirada pròpia sobre aquells llibres que no deurien faltar a les prestatgeries. Llibres per infants i joves que no deixen indiferents els adults. Llibres que ens faran somriure o que ens faran sentir calfreds.

Llibres en definitiva que ens han marcat d’alguna manera.

La teva col·laboració es imprescindible… comparteix amb nosaltres la teva trajectòria.