Enric Valor

by miolpe on 17, gener, 2011

Aquest és, sens cap dubte, l’any d’Enric Valor, l’any passat celebràvem el desé aniversari de la seva mort, però enguany, se celebra el centenari del seu naixement, la qual cosa dóna com més alegria, o almenys a mi, així m’ho sembla. I és per això que volem compartir amb vosaltres el seu llegat.

De primer, cal fer quatre línies biogràfiques que situen aquest carismàtic autor, dic quatre perquè biografies molt més completes podeu trobar-les arreu de la web, des de la viquipèdia fins a la l’Associació d’Escriptors en Llengua Catalana.

Així, naix a Castalla, tenint la seva primera incursió al món de les lletres als dinou anys amb la revista El tio Cuc, des d’on va impulsar l’ortografia recomanada per l’Institut d’Estudis Catalans. Simpatitzant de La República, va ser empressonat a meitat dels anys seixanta per les seves activitas antifeixistes, però un cop caiguda La Dictadura, li fou reconeguda la seva valúa a través de nombrosos Premis. Pocs mesos abans de morir, La Universitat Politècnica de València el va investir Doctor Honoris Causa.

Pel que fa a la seva producció literària, una vessant molt important de la seva tasca és la Gramàtica, destacant:

No podem oblidar-nos de les Rondalles Valencianes, un compendi de la tradició oral de les zones rurals valencianes amb un gran valor folklòric i narratiu. 36 Rondalles formen el total “d’un treball d’anys i de paciència”.

Ni de  novel·les com:

Tampoc no ens podem perdre la iniciativa duta a terme pel IES de Castalla, qui està elaborant  un Bloc per commemorar els 100 anys del naixement de l’autor.

Sabeu de més actes o iniciatives al voltant de la seva figura?

Compartiu-les!

2 Responses to “Enric Valor”