Una llengua musicada

by miolpe on 24, setembre, 2012

Una llengua no mor perquè no guanye nous parlants; només mor si la deixen de parlar aquells qui la parlen

Sanchis Guarner

Què saps de la música feta a casa? Avui al blog volem parlar-ne d’ella, apropar-te-la d’una forma diferent, a través d’aquest llibre.

La música ens acompanya tothora, cançons de bressol, cançons de feina, cançons per espantar malsons, cançons per celebrar, cançons per conquerir, cançons que han passat de generació en generació i que no deurien perdre’s. Cançons de la terra.

I ara? La música evoluciona, nous estils, veus joves, lletres adaptades a noves realitats, que busquen la complicitat, que busquen créixer i sortir. Ser escoltades, transmeses, difoses. I ser-ho en valencià. Fer créixer una llengua, compartir-la, viure-la.

Amb aquest llibre, Carla Gonzalez Collantes fa un repàs a la música en l’àmbit catalanoparlant, des del moviment conegut com la Nova Cançó, fins els nostres díes. Viurem el reviscolament de la música popular i la implicació de les escoles de música per transmetre el gust de tocar dels instruments tradicionals, alhora que coneixerem les figures més representatives del panorama musical en cada moment, amb les seves experiències i records.

Veurem també una altra perspectiva, la música com a vehicle normalitzador d’una llengua i el paper fonamental que hi juguen els medis de comunicació en la supervivència d’una indústria que viu en molts casos, de petites xarxes locals, que són les qui donen a conèixer la música què es fa a casa.

Troba’l a la Biblioteca

No puc deixar d’esmentar, perquè sense ell no hauria fet la descoberta d’aquest llibre, aquest documental imprescindible i clarificador, en el que ha participat l’Escola Politècnica Superior de Gandia.

Gaudiu-lo, s’ho val.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=XyroWUslXN0&feature=player_embedded[/youtube]