De Misisipi a Madrid : memorias de un afroamericano de la Brigada Lincoln de James Yates

by ravalna on 3, juny, 2013

de_misisipi_a_madridEn moltes ocasions, l’interés dels llibres de memòries, està en què trascendixen l’existència de la persona que conta la seua vida. Passen a ser un testimoni d’una època, d’una generació, d’un grup ètnic o d’una guerra. Tot això i més, passa amb les memòries escrites per James Yates.

L’autor és un afroamericà nascut a Mississipi aproximadament en 1906. La seua àvia va conèixer el moment històric de l’abolició de l’esclavitud en el seu país. Aquest fet trascendental, és una fita histórica, no representa el fi de la discriminació i dels patiments de la comunitat afroamericana.

L’autor no va ser registrat al nàixer perquè els xiquets i xiquetes negres no tenien dret a ser inscrits. Si coneix la seua data de naixement, és per l’anotació en la bíblia familiar. Durant la infantesa, a Mississipi, viu la segregació racial, els linxaments i l’actuació del ku klux klan. A més, de la difícil situació económica de la seua familia. Però també l’esperança, com la d’un mestre d’escola, que diu als seus alumnes d’una escola segregada, que en menys de 100 anys Estats Units tindrà un president negre.

Durant els anys 20, es produix una gran migració des del sud al nord dels Estats Units. Els afroamericans, com és el cas de James Yates, busquen una millora en les condicions de vida a nivell econòmic però també d’una menor discriminació.

Yates viu a Chicago i Nova York, i allí participa en els moviments en defensa dels drets dels treballadors i dels drets civils. El somni que va començar amb la fugida cap al nord finalitza amb la crisi econòmica del 29 i les grans penúries econòmiques que provoca.

Quan Itàlia bombardeja Etiopia, la comunitat afroamericana dels Estats Units es compromet en la lluita contra el feixisme, i un centenar dels seus membres s’enquadren en les brigades internacionals per a lluitar en la Guerra Civil espanyola amb el bàndol republicà. Yates es troba que entre aquells que acudixen a lluitar a la guerra es troben els companys de les passades lluites pels drets civils i dels treballadors a Chicago i Nova York. L’autor se sent per primera vegada lliure, curiosament enmig d’eixe context de guerra. L’únic “problema” que té és l’expectació que alça el color de la seua pell en els xicotets pobles on mai han vist una persona amb la pell negra. Però no ho recorda com una situació traumàtica.

Si t’interessa llegir la història completa de James Yates, en el seu llibre De Misisipi a Madrid: memorias de un afroamericano de la Brigada Lincoln   pots fer-ho en l’exemplar de la biblioteca.

Recomanat per Àngels Belloch